TA 6

143014

TA 6

143014

BUSS

See ongi see buss, millest kõige rohkem legende on vestetud. Bussil on puidust karkass, kuhu peale on keeratud kruvidega veidi roostes plekk.

Tegelikul ei ole neid kruvisid sinna keeratud, pigem ikka haamriga löödud, aga see teebki sellest bussist tõelise kunstiteose.

AJALUGU

TEHNILISED NÄITAJAD

TA 6 on ehitatud Tartus veoauto raami peale. Sõitva raamina kasutati GAZ 51 alust ja seega on kõik sõiduomadused sarnased sellele legendaarsele kastiautole. Iga reisija saab ennast sõidu ajal tunda kui tõeline heinapall või kott kartuleid.

Bussi mootor asub salongis sees, otse bussijuhi ja klassijuhataja vahel. Mootor on jõuline. Me täpselt ei tea kas tegelikult ka jõuline on, aga salongi kostva hääle järgi jääb perutavaid hobuseid ülegi. Kolmas sünkroniseerimata käik heliseb nagu hakkaks buss lendu tõusma aga ei tõuse. Buss jääb mudase maa külge turvaliselt pidama.

Buss sõidab eriti mugavalt kruusa teedel, püsti ei tasu ikkagi tõusta ja bussis ringi joosta, sest tee ei pruugi tasane olla. TA 6 on tänapäevaseid kiireid liiklusolusid arvestades väga turvaline buss, sest kiirused on lihtsalt liiga väikesed ja ainult allamäge võib üle 60 km tunnis välja kupatada.

TA 6

AJALUGU

Seda, millistel täpsetel asjaoludel endine Tamsalu EPT buss Tamasalu Gümnaasiumi kuuri alla sattus pole teada.

Peale viimast kapitaalremonti 1985. aastal pole bussi kasutatud ja arvatavasti on riigikorra vahetumisel ka buss liikunud EPT arvelt vallavalitsuse bilanssi ning sealt kooli omandusse. Bussi kerel ilutsevad siiani Tamsalu EPT embleemid. Siinkohal tuleks veidi selgitada nõukogude ajal autoregistris kasutusel olnud kapitaalselt remontimise süsteemi. Meie bussi näitel elas see justkui topeltelu. Üks elu, juriidiline identiteet oli bussi riiklik registreerimisnumber ja tehniline pass.

Teine, reaalne sõiduk, mida vastavalt vajadusele tehases kapitaalremonditi. 2017. a Rakvere vanarauaplatsilt leitud buss on oma juriidilise identiteedi järgi sündinud Tartus TA-6 bussina 1960. aastal. Tema erinevad omanikud ja elukäik on dokumenteeritud ja ajalugu täpselt teada. Käega katsutav osa bussist, reaalne sõiduk on aga aegade jooksul korduvalt uuesti sündinud, viimati 1985. aastal.

Tartu autoremonditehases oli kasutusel n.n valikkoostamise meetod, mis tähendas kapitaalremonti saabunud sõiduki täielikku osandamist, taaskasutatavate detailide taastamist ja remonti ja uue sõiduki ehitamist taastatud osadest.

Seejuures läbis kapitaalremondi ka sõiduki šassii ja mootor – ka need said uue identiteedi. Kirjeldatud protsessi kutsuti nimetuks kapitaalremondiks. Peale kapitaalremondi läbimist sai sõiduk tagasi oma juriidilise identiteedi ja sai vana registreerimismärgi. Ka Tamsalu EPT buss on Tartu tehases läbinud kirjeldatud kapitaalremondi protsessi mitmeid kordi oma elu jooksul. 1960ndail vuranud bussiga ei ole ühist midagi peale numbri. Seaduse mõttes on meie buss kerenumbriga 1312 sündinud siiski 1960. aastal Tartus originaalse TA-6 bussina.